Mai vor managerii să se „lege“ de companie pentru un MBA?

Aproape jumătate (49%) dintre absolvenţii programelor locale de MBA şi Executive MBA de anul trecut şi-au plătit din propriile economii costurile aferente programelor, însă pentru restul compania a plătit total sau parţial preţul MBA-ului. Adesea, angajatorii îşi "securizează" angajaţii cărora le plătesc MBA-ul prin contracte care presupun ca aceştia să nu plece din companie timp de 2- 3 ani după absolvire sau prin impunerea unor ţinte ambiţioase în materie de rezultate. "Ca şi consumator individual, am ales să nu fiu legat de companie şi să îmi plătesc singur cheltuielile programului de EMBA, pentru că voiam să îmi câştig independenţa în cadrul companiei.

Am ales un MBA local ca să nu trebuiască să mă deplasez în afara ţării plus că, provenind dintr-o firmă austriacă, am beneficiat de reduceri la taxa de înscriere", a spus Ştefan Popescu, student în cadrul programului de Executive MBA oferit de WU Executive Academy, cel mai scump program local de educaţie managerială, care costă 35.000 de euro.

Popescu, care deţine funcţia de on premise manager România, Bulgaria, Moldova în cadrul producătorului de băuturi energizante Red Bull, a fost prezent la finalul săptămânii trecute la seminarul "Club Top MBA", organizat de Ziarul Financiar, eveniment la care au participat 25 de reprezentanţi ai şcolilor de afaceri şi studenţi sau absolvenţi de MBA din ţară şi din străinătate.

Şi Radu Atanasiu, absolvent al programului de EMBA oferit de CEU Business School (care a ieşit de pe piaţa locală în 2010), spune că şi-a plătit singur costurile aferente programului de MBA, el fiind de profesie dentist.

"Am făcut MBA-ul pentru dezvoltare personală, iar deciziile de business le iau cu mult mai multă atenţie acum.

Mi se pare că numărul de oameni preocupaţi de dezvoltare personală este în continuă creştere, iar aceştia sunt tot mai dispuşi să-şi plătească singuri stu­di­ile", a spus Atanasiu, care este în prezent repre­zen­tan­tul absolvenţilor în Advisory Board-ul şcolii de afa­ceri Maastricht School of Management, care este con­dusă de echipa care a gestionat timp ce cinci ani pro­gra­mul oferit de CEU Business School.

Pe de altă parte, Răzvan Rădulescu, absolvent al pro­gramului de MBA Româno-Canadian MBA, spune că, în România, este foarte strânsă relaţia dintre un angajat student la MBA şi un angajator care îi plăteşte costurile programului.

"Un program de MBA este de fapt un credit de la angajator. Atunci când accepţi ca finanţarea studiilor să vină din partea companiei, este necesar să conştientizezi faptul că te legi moral de cineva.

După absolvire, cei 13.500 de euro cheltuiţi de acesta trebuie să se trans­pu­nă în beneficii aduse companiei prin cunoştinţele acu­mu­late în perioada de studiu", spune Răzvan Ră­du­les­cu, absolvent al programului de MBA Româno-Canadian.

Rezultatele centralizate de ZF pentru realizarea Top MBA în 2012 arată că 26% dintre absolvenţii promoţiilor de anul trecut şi-au plătit parţial costurile pentru programele urmate, în timp ce pentru un procent similar au plătit angajatorii.

Ediţia electronică a celei de-a cincea ediţii a suplimentului "Top MBA 2012" poate fi descărcată începând de astăzi de pe site-ul ZF, la adresa: www.zf.ro/anuare

Taguri: MBA, Top MBA, Manageri