Bloguri, concursuri în şcoli, medicamente pentru copiii din Africa – cum cheltuie marile companii milioane de euro pentru “responsabilitate socială”

Organizarea de concursuri şi dotarea şcolilor cu calculatoare, investiţii în zonele defavorizate, educarea populaţiei în domeniul sănătăţii sunt doar câteva dintre activităţile de responsabilitate socială pentru care companii precum Petrom, Erste Bank Serbia, GSK sau Raiffeisen Bank au alocat milioane de euro în ultimul an. Începând cu anul 2011, Uniunea Europeană obligă companiile din statele membre să raporteze impactul pozitiv sau negativ pe care îl au asupra societăţii, de aceea tot mai multe companii investesc o parte din profit în acest tip de activităţi. Una dintre problemele cu care s-a confruntat Petrom, cea mai mare companie locală, atunci când a implementat un proiect de CSR, a fost legată de nivelul scăzut al educaţiei şi slaba implicare a oamenilor în dezvoltarea mediului în care trăiesc.

"Toată lumea se plângea, dar nimeni nu era învăţăt să se implice în vreun fel în responsabilitatea socială a comunităţilor în care trăiesc.

Prin urmare, planul nostru de acţiune a însemnat angajarea unor oameni din interiorul acestor 350 de comunităţi din 25 de judeţe în care activăm, care să cunoască realitatea şi să poată lua decizii în cunoştinţă de cauză", a spus Mona Nicolici, manager al departamentului de Community Relations & Social Affairs în cadrul Petrom România, prezentă la evenimentul European CSR Lessons, organizat de portalul ResponsabilitateSocială. ro.

Compania a demarat proiecte ca Şcoala lui Andrei, ce presupune un concurs naţional eco-civic adresat elevilor şi profesorilor din şcolile generale, doar în cadrul comunităţilor Petrom, a dotat unităţile şcolare cu calculatoare pentru a se putea înscrie în această competiţie şi a investit 1,2 milioane de euro în echipamente speciale pentru situaţii de urgenţă care să vină în ajutorul autorităţilor.

Printre corporaţiile care au conceput de-a lungul ultimilor ani strategii de CSR se numără şi Erste Bank Serbia, care în anul 2011 a investit 150.000 de euro în proiecte de responsabilitate socială.

"Pentru că, în general, banii pe care statul îi distribuie ajung în oraşele mari, iar cele ale căror economie este mai redusă sunt trecute cu vederea, compania noastră a hotărât finanţarea şi sprijinirea proiectelor tocmai din aceste regiuni", a declarat Andrea Brbaklic, director al diviziei de comunicare şi HR a Erste Bank Serbia.

Potrivit Andreiei Cucu, manager de relaţii publice şi comunicare în cadrul GSK România, companie care activează pe piaţa locală de producţie, comercializare şi distribuţie de medicamente, una dintre problemele pe care companiile ar trebui să insiste este cea a educaţiei, în special a celei legate de sănătate.

"Cum în fiecare an mor 1 milion de copii din ţări subdezvoltate cum este Africa, considerăm educaţia în sănătate ca fiind foarte importantă. Astfel, am decis ca 20% din vânzarea medicamentelor să revină în interiorul comunităţilor defavorizate prin proiecte de educare. În ultimii şase ani am cheltuit în jur de 1,6 milioane de euro în astfel de acţiuni", a declarat Andreia Cucu.

Responsabilitatea socială corporativă a însemnat în anul 2011 pentru Raiffeisen Bank o investiţie de 6.110.235 de RON (aproximativ 1,4 milioane de euro).

Corina Vasile, director de comunicare şi relaţii publice al Raiffeisen Bank a povestit despre lansarea unui blog pentru comunităţi, care să sprijine grupurile non-guvernamentale, şcolile sau spitalele, oferind granturi de maxim 5.000 de euro.

Raiffeisen Comunităţi - blogul finanţat din bugetul de CSR al austriecilor de la Raiffeisen- a atras peste 300 de aplicaţii pentru cele cinci direcţii de responsabilitate socială pe care le adoptă compania: social, mediu, educaţie, sănătate şi sport, majoritatea venind din partea unor "grupuri mici", dar cu strategii "foarte bune".

Autor: Corina Mirea, ZF