Cum alegi MBA-ul:full time sau part time?

Timp, buget, networking. Trei criterii care ţin capul de afiş în alegerea unui program de MBA în România, fie că este general sau specializat, însă decizia se ia diferit de către fiecare manager în parte. Aproape 300 de persoane se înscriu în fiecare an la un MBA pe plan local şi pentru cei mai mulţi dintre ei timpul este co­­ordonata prin­ci­pa­lă. Cele 14 programe dis­po­­ni­bile în Ro­mâ­nia ne­ce­sită cel puţin doi - cinci ani de experienţă în ma­nage­ment, situaţie care se poa­­te dovedi un exerciţiu de echi­libristică pentru cursan­ţii care trebuie să îm­pace cursu­ri­le cu orele de muncă. "În România, în acest mo­­ment nu există nicio şcoa­l­ă care să ofere un pro­gram de MBA full-time", afir­mă Marius Mi­hăi­lescu, di­rec­tor pro­gram EMBA Tiffin University.

"Un astfel de pro­gram pre­­supune un ca­len­dar foarte încărcat, de luni până vineri, pe du­ra­ta a doi ani", ex­pli­că Mi­hăilescu unul din­tre moti­ve­le pentru care pe piaţa locală exis­tă doar programe part-time.

"În ţara noastră cred că prind cel mai bine progra­me­le part time, care-i permit studentului continuarea activităţii pro­fesionale", afirmă şi Gabriela Hârtescu, director of stu­dies la Intercollege IBS România, instituţie care oferă un MBA în parteneriat cu City University of Seattle.

Atât pentru proaspăt absolvenţii de facultate, cât şi pentru managerii de carieră, programele part-time sunt foarte atră­gătoare pentru că se desfăşoară de obicei după orele de lucru din timpul săptămânii sau la sfârşitul săptămânii.

Programele de EMBA sunt mai vânate pentru că atrag în special persoane cu o experienţă mai bogată, manageri cu experienţă în conducere de 3 - 5 ani şi o vârstă medie de 34 de ani, oameni care au deja o carieră solidă în spate, motiv pentru care oferă şi oportunităţi de networking mai importante decat un alt tip de program, susţine Marius Mihăilescu.

Preţul unui program de MBA din România poate ajunge până la 35.000 de euro, în funcţie de specializarea şi universitatea aleasă. De regulă, programele cele mai scumpe sunt finanţate de companii, însă pe nivelul inferior de preţ candidaţii îşi plătesc singuri studiile.

"Un aspect important mi se pare raportul calitate - preţ. Dar depinde şi de politica firmei care sponsorizează sau de bugetul individual al candidatului", menţionează Gabriela Hârtescu.

Autor: Radu Racu, ZF