După doi ani la Londra, o româncă de 36 de ani revine în ţară ca director executiv al Gorenje

Loredana Butnaru, 36 de ani, a fost numită în urmă cu circa o lună în poziţia de director executiv al operaţiunilor locale ale producătorului sloven de electrocasnice Gorenje. Cu o experienţă de un deceniu în domeniu, ea s-a întors în cadrul Gorenje România după o pauză de circa cinci ani în care a lucrat pentru compania slovenă la Londra şi a condus operaţiunile din România ale unui distribuitor de electrocasnice. În industria de electrocasnice, dominată de directori executivi bărbaţi, numirea într-o poziţie de top a Loredanei Butnaru poate fi privită ca o surpriză. Totuşi, în aceeaşi industrie, o altă femeie conduce operaţiunile celui mai mare producător de electrocasnice, Arctic. Monica Iavorschi are pe mână afacerile de peste 200 de milioane de euro ale companiei Arctic.

"Am acceptat această numire pentru că eu cred că este nevoie de schimbarea unor lucruri. Cred că încep să mă specializez în reorganizarea companiilor pe care le conduc", spune ea.

Deşi a venit la conducerea Gorenje România în urmă cu circa o lună, Loredana Butnaru explică faptul că deja a schimbat o serie de aspecte. Spre exemplu, acum accentul se pune pe proiecte bine targetate.

Mai mult, oamenii au libertate de decizie, însă la începutul fiecărei săptămâni "avem şedinţe în care stabilim obiectivele pentru săptămâna în curs şi discutăm realizările din săptămâna anterioară".

MBA-ul, o rampă de lansare

Loredana Butnaru a absolvit Facultatea de Relaţii Internaţionale din cadrul Academiei de Studii Economice din Bucureşti. În 2006 a absolvit şi MBA-ul Româno-Canadian, despre care spune că a fost o rampă de lansare în cariera sa. "Toate proiectele pe care le realizam pentru MBA erau apoi aplicate în cadrul companiei Gorenje, care era ca un cobai", glumeşte ea.

Înainte de a veni la Gorenje în poziţia de director de marketing ea a lucrat în domenii precum cel al jucăriilor şi jocurilor LEGO, al vânzărilor de maşini şi scutere şi al organizării de curse off-road.

"Am ajuns să lucrez în Gorenje din întâmplare. La momentul respectiv Tone Prislan (care şi acum conduce operaţ iunile locale ale Gorenje, însă mai mult la nivel de supervizare, n. red.) a mers la Ambasada Sloveniei şi a cerut lista de companii prezente în România.

Atunci lucram la o companie slovenă din domeniul auto, iar el m-a furat", a mai spus ea.

Loredana Butnaru a început să lucreze pentru Gorenje în 2002 - anul intră rii pe piaţă a companiei -, când îşi aminteşte ea compania avea doi angajaţ i - directorul executiv şi secretara acestuia.

Iniţial a venit să lucreze pe partea de service, însă dat fiind numărul redus de angajaţi, s-a ocupat şi de alte aspecte, precum politica de preţuri şi cea de marketing.

De-a lungul anilor, odată cu dezvoltarea operaţiunilor Gorenje în România, românca a ajuns să deţină poziţia de director de marketing.

Începe să scadă

"Am rămas în cadrul companiei pentru că mereu apăreau lucruri noi de făcut, piaţa era şi ea într-un proces de creştere puternică. Nu am avut timp să mă plictisesc", a mai spus Butnaru.

Loredana Butnaru îşi aminteşte că atunci compania creştea cu 200-300% pe an. Piaţa la rândul său avansa cu 150%. Gorenje, un producător sloven de electrocasnice, vinde în România în special produse pentru persoanele cu venituri peste medie.

În anii de criză care au urmat piaţa de electrocasnice a fost printre cele lovite de criza financiară. Animată de creditele cu buletinul acordate în perioada de boom, această piaţă creştea cu rate nesănătoase în opinia Loredanei Butnaru.

"Acele rate de creştere nu se vor mai întoarce. În anii care vor urma piaţa va mai creşte cu maxim 10-15 procente." Pentru acest an însă românca venită recent la conducerea Gorenje estimează o piaţă dificilă, care a suferit scăderi în primele trei luni din an.

"Nu am speranţ e mari. Depindem de creditare şi de sectorul imobiliar care este îngheţat. În acest context vom vedea un avans de maxim 1-2%." Anul trecut sectorul de electro-IT a avut primele creşteri după doi ani de declin.

A dat România pe Marea Britanie

În momentul când a plecat din România la Londra economia era încă în perioada de boom. La finalul lui 2006 românca a primit oferta să plece fie la Istanbul (Turcia), fie la Londra (Marea Britanie), fie la sediul central al companiei în Slovenia.

A ales Londra pentru că voia o experienţă nouă, într-o ţară care să nu aibă o cultură de business asemănătoare cu a României. Un avantaj a fost şi limba engleză pe care o cunoştea.

"Ca director de marketing e important să vorbeşti limba." Avea 30 de ani în momentul când a preluat funcţia de director de marketing şi vânzări al Gorenje Marea Britanie.

Piaţa de electrocasnice de acolo este de 7-8 ori mai mare decât cea din România, deşi populaţia este de doar 3,5 ori mai mare. Mai mult, este cu totul altă piaţă, atât în ceea ce priveşte obiceiurile de consum, cât şi obiceiurile de marketing.

"Aici piaţa este puternic polarizată. Există pe de-o parte piaţa de produse entry level, unde nu contează decât preţul, fără să fie luate în considerare dotările sau brandul. Pe de cealaltă parte, există piaţa de produse pentru persoanele cu bani, care se uită în primul rând la dotări şi design."

În ceea ce priveşte marketingul, în România se preferă TV-ul, iar acolo direct mailingul, respectiv broşuri şi flyere.

Loredana Butnaru spune că a avut însă nevoie de ceva timp să se acomodeze pe o piaţa străină.

Autor: Cristina Roşca, ZF