IT&C - O alta metoda de a retine talentele

Companiile din IT&C sufera de mult timp de lipsa profesionistilor, acestia preferand sa lucreze in cadrul multinationalelor din strainatate. Nu degeaba se spune ca limba romana este a doua limba vorbita la Microsoft. Dar ce putem face daca suntem o companie de profil din tara, business-ul creste si avem nevoie de personal? Conform unui studiu recent facut public, doar 4% din studenti intentioneaza sa plece din tara dupa terminarea studiilor. Bogdan Iordache, presedintele ASPI ne vorbeste despre fidelizarea viitorilor angajati prin participarea la programul Stagii pe Bune si ce au de castigat companiile din IT&C daca aleg sa lucreze cu tinerii inca din facultate. Stagii pe bune propune plasarea studentilor facultatilor cu profil IT&C in stagii practice, desfasurate pe durata verii, in companiile din domeniu. Stagii pe bune este la a 4-a editie, programul desfasurandu-se la nivel national, cu accent pe cele mai importante centre educationale IT&C din Romania: Bucuresti, Timisoara, Iasi, Cluj, Brasov si Sibiu.

Profesiionline.ro: Care sunt avantajele companiilor care se implica in astfel de proiecte?

Bogdan Iordache: Avatajele companiilor care se implica in programe educationale destinate studentilor sunt multiple, vizand in principal crearea unui bazin de potentiali viitori angajati, precum si imbunatatirea brandului de angajator. Avantajele companiilor care se implica in astfel de program vizeaza in primul rand faptul ca iau contact cu studenti cu potential profesional ridicat, inainte ca acestia sa devina accesibili pe piata traditionala a fortei de munca. In felul acesta, companiile isi pot asigura un "rezervor" de viitori angajati. Este foarte important ca ulterior terminarii stagiului, companiile sa incerce fidelizarea acestora, deoarece marea majoritate a studentilor nu doresc sa se angajeze imediat intr-o slujba cu norma intreaga. In acelasi timp participarea inseamna si o puternica promovare directa si indirecta in comunitatea studentilor de IT&C din Romania. Promovarea directa este data de prezentarea pe site-ul proiectului, cea indirecta fiind facuta de catre studentii participanti la stagii in randul colegilor lor.

Profesiionline.ro: Din punctul de vedere al candidatilor interesati, care este finalitatea de dezvoltare profesionala din cadrul organizatiilor oferita in cadrul programului?

Bogdan Iordache: Stagiul in sine constituie o experienta limitata, care se desfasoara pe perioada unei singure vacante de vara. Studentii care trec printr-un astfel de stagiu au ocazia sa invete si sa exerseze practic lucruri noi, specifice industriei. Experienta stagiului apropie unii studenti de companii si creaza premisele ca in viitorul apropiat sa le devina angajati. Programele ulterioare de fidelizare a companiilor precum chemarea la alte stagii, colaborarea pentru realizarea lucrarii de diploma, invitarea la evenimentele majore ale companiei sau chiar crearea unor burse private, se pot dovedi extrem de eficiente.

Profesiionline.ro: Care sunt criteriile companiilor pentru a alege un stagiu?

Bogdan Iordache:
Pentru a alege un stagiu, companiile incearca sa identifice in primul rand sarcinile secundare din proiectele aflate in desfasurare, care pot fi precedate de scurte procese de inductie si instruire. Este normal ca un stagiar sa nu poata participa la activitatile critice dintr-o companie din cauza mai multor factori: timpul mare de instruire, probleme date de confidentialitatea informatiilor, nefinalitatea sarcinilor dupa doar 2 luni de munca practica si altele.
 
Profesiionline.ro: Cum pot selecta companiile candidatii potriviti pentru stagii?

Bogdan Iordache:
Companiile trebuie sa urmareasca in primul rand potentialul stagiarului, nu doar plierea cat mai precisa pe cerintele stagiului. Spre deosebire de recrutarea pentru slujbe, unde unui angajat ii este permisa o perioada de acomodare mai lunga, stagiarul trebuie sa se adapteze foarte repede la cerintele companiei. Deoarece discutam insa de o politica de atragere a talentelor pe termen mediu, in cazul unui candidat foarte bun este recomandata modificarea structurii stagiului, astfel incat aceasta sa i se potriveasca mai bine cunostintelor si experientei lui, decat eliminarea lui din cursa.

Profesiionline.ro: Cum aleg studentii stagiile si ce asteptari au de la companii?

Bogdan Iordache:
Aceasta intrebare ne-a preocupat si pe noi si, pentru a putea da un raspuns informat, in editia anterioara a Stagii pe Bune am elaborat un studiu privind perceptia studentilor asupra carierei, ale carui rezultate sunt detaliate pe situl asociatiei noastre.

In linii mari, cei ce aplica pentru un stagiu sunt interesati de un singur lucru: ce au de invatat. Cu cat componenta educationala a unui stagiu va fi prezentata in mai mare detaliu si cu mai multa atentie, cu atat acest stagiu va fi mai cautat. Brandul companiei are un impact mai mic, deoarece studentii nu cunosc la fel de bine industria ca si profesionistii ce isi cauta o slujba, iar durata limitata a stagiului face ca nivelul remuneratiei financiare sa nu fie important.

Profesiionline.ro: Din experienta ta, exista o "reteta" prin care companiile sa retina tinerele talente in tara? Ce ar putea face/schimba la sistemul actual?  

Bogdan Iordache:
Este evident ca, datorita cresterii consistente a nivelului de salarizare din ultimii ani, tot mai multi absolventi de IT&C raman in tara. Scaderea interesului pentru lucrul in strainantate a fost relevata si de studiul de care aminteam, in care doar 4% dintre studentii care nu au deja o slujba au declarat ca intentioneaza sa plece din tara dupa absolvire. In afara aspectului financiar, accesul la proiecte semnificative pentru piata de IT&C globala precum si la cursuri de perfectionare profesionala sunt relevante pentru cei ce se gandesc sa lucreze in afara tarii.

Profesiionline.ro: Ce companii apeleaza de obicei la serviciile voastre? 

Bogdan Iordache: Experienta de pana acum ne-a aratat ca orice companie poate participa cu succes. Nivelul de satisfactie este determinat in foarte mare masura de gradul de implicare. Nu pot face un portret-robot, pentru ca el nu exista. Colaboram cu companii din toate subdomeniile IT&C-ului, multinationale sau locale, de dimensiuni mai mici, medii sau mari, ce furnizeaza servicii sau produse. Insa partenerii pe termen lung ai programului au fost, pana in acest moment, fie reprezentantii locali ai unor companii multinationale, ce au deja informatii precise despre cum se pot desfasura procesele de stagiatura, fie companii producatoare de tehnologie, care par a fi dispuse sa investeasca mai mult in depistarea tinerilor talentati.

 

Autor: Elena Pirvu