Orice s-ar intampla, aveti grija de angajatii vostri de top, le-a spus Welch managerilor romani

Ce trebuie sa faca un CEO pentru a obtine sustinerea angajatilor sai, pentru a-i determina pe acestia sa il urmeze, sa inteleaga viziunea companiei si sa si-o insuseasca? Jack Welch, unul dintre cei mai cunoscuti si mai controversati CEO ai tuturor timpurilor, are un raspuns simplu: "Ii tii aproape pe cei care te sustin si ii inlaturi pe cei care ti se opun", a spus ieri la Bucuresti Welch, in cadrul unui eveniment organizat de firma de training Qualians.

Iar cel mai mare castig al unui manager este sa isi vada oamenii cum cresc si cum se dezvolta. "Oamenii de valoare construiesc afaceri mari. In schimb, afacerile mari nu creeaza oameni de valoare", a mai precizat Welch. Unul dintre cele mai cunoscute principii ale celui care a condus General Electric timp de 20 de ani si care a dus compania de la o valoare de piata de 14 mld. dolari la 410 mld. dolari, este cel al diferentierii.

Potrivit acestuia, in fiecare organizatie exista trei categorii de angajati: top performerii, cei mai buni oameni din companie, care reprezinta 20% din numarul total de angajati, categoria angajatilor de mijloc - 70% si cei mai slabi oameni din organizatie, care au o pondere de 10%. Welch numeste sintetic acest sistem "20-70-10". "Orice s-ar intampla, este extrem de important sa aveti grija de angajatii de top, de cei 20%", le-a spus Welch managerilor romani, subliniind ca, in orice conditii, grija unui CEO trebuie sa se indrepte catre cei mai buni angajati pe care ii are compania.

Mai mult decat atat, oamenii slabi, cei 10%, trebuie inlaturati din organizatie. "Acesti angajati polueaza compania. Nu sunt o forta neutra, ci una care trage in jos businessul", a spus Welch, adaugand ca detesta argumentul potrivit caruia este mai bine sa pastrezi oamenii slabi in organizatie decat sa ii concediezi si mai apoi sa nu ii poti inlocui. "Oricarei organizatii ii va fi mult mai bine fara astfel de angajati". Welch, care a fost numit "managerul secolului" de revista Fortune, este cunoscut in business tocmai datorita faptului ca, pe vremea cand conducea GE, in fiecare an concedia cei mai slabi 10% manageri.

Cu toate acestea, felul in care un CEO se desparte de angajatii neperformanti este o activitate foarte importanta pentru orice manager care practica sistemul 20-70-10. "Nu poti sa vii la un angajat de 50 de ani, care lucreaza de 20 de ani pentru companie si care face parte din categoria celor 10%, si sa il concediezi cand e recesiune, pe motiv ca nu e performant", spune Welch. Acesta este unul dintre motivele pentru care cea mai mare parte a timpului unui manager trebuie alocata evaluarii, antrenarii si coordonarii oamenilor.

Iar evaluarea trebuie sa fie constanta, reala si deschisa si sa aiba loc de 3 - 4 ori pe an. Pentru a evalua angajatii, un manager trebuie sa vada cati dintre acestia vin cu idei noi, cati isi ajuta colegii, cati depasesc asteptarile. Un bun CEO trebuie sa-si conduca organizatia intr-un sistem cat mai deschis: sa recompenseze reusitele si sa pedepseasca esecurile astfel incat toti angajatii sa stie ce consecinte pot avea actiunile lor.
La randul sau, un bun angajat trebuie sa indeplineasca un cumul de atribute: sa aiba un set de valori si sa aduca bani in companie. "Oamenii care nu au valori, chiar daca aduc bani, pot distruge o organizatie", spune Welch.

Tot mai multi absolventi de MBA esueaza pentru ca nu inteleg ca dupa ce sunt promovati manageri nu mai este vorba doar despre ei, ci despre oamenii pe care ii conduc. "Absolventii de MBA vin in companii fiind obisnuiti sa ridice mana si sa puna intrebari. Cand ajung manageri, acesti absolventi continua sa faca acelasi lucru: sa ridice mana si sa puna intrebari", a mai spus Welch.
Autor: Alina Pahoncia, ZF

Ultimele articole

»
»
»