Nicoleta Florian, senior HR Manager SoftVision: numarul mare de absolventi nu rezolva problemele ce tin de calitatea pregatirii

Pe piata fortei de munca din Cluj exista in permanenta intre 180 si 200 de posturi scoase la concurs de companiile din IT&C. Sunt angajati care candideaza la cate cinci sau sapte joburi in paralel, au chiar si cate doua interviuri pe zi si sfarsesc prin a alege jobul cu oferta salariala cea mai atractiva, spune Nicoleta Florian, senior HR manager SoftVision, una dintre cele mai importante companii de software outsourcing de pe plan local.

Chiar daca anul acesta doua promotii de studenti au iesit de pe bancile facultatii, aproximativ 1.400 de studenti absolvind facultati tehnice sau cu profil informatic din cadrul Universitatii Babes-Bolyai din Cluj-Napoca, numarul mare al acestora nu ii face pe angajatori sa fie mai optimisti. "Acest lucru nu inseamna ca toti acesti absolventi sunt disponibili pentru angajare, deoarece o mare parte din ei lucreaza inca din primii ani de facultate. Numarul mare de absolventi nu rezolva nici problemele ce tin de calitatea pregatirii si nivelul cunostintelor de specialitate ale noilor angajati", mai spune Florian.

Dificultatile din ce in ce mai mari ale companiilor din domeniul IT de a recruta personal fac ca acestea sa-si diversifice strategiile de motivare si retentie a angajatilor. "Armele" cu care lupta companiile sunt beneficii din ce in ce mai complexe, excursii, team-building-uri sau chiar croaziere pe Mediterana. "Pentru ca suntem constienti de importanta procesului de fidelizare a an-gajatilor valorosi, am incercat sa ne pliem nu doar pe nevoile profesionale ale angajatilor nostri, ci am dorit sa luam in calcul si latura umana a acestora", explica Florian.

De asemenea, pachetul de beneficii ar putea fi numit "all-inclusive" pentru ca in-clude masa de pranz, consultatii medicale gratuite, facilitati legate de un sistem de pensii private, facilitati de creditare, formare profesionala, dar si activitati spor-tive ori recreative. Totodata, anul acesta SoftVision implineste zece ani de existenta, motiv pentru care compania a organizat o croaziera pe Mediterana pentru toti angajatii.

"Ideea de a organiza o croaziera ne-a venit din dorinta de a sparge putin tiparul aniversarilor traditionale, de a-l 'inova' si de a ne surprinde in mod placut angajatii. Ne vom imbarca din Atena, in Portul Piraeus si vom poposi pe insulele Mykonos, Patmos, Creta, Santorini si Kusadasi din Turcia", explica Florian. Compania SoftVision are in prezent peste 330 de angajati. De la inceputul acestui an au fost angajati peste 100 de oameni, iar in urmatoarele luni compania planuieste ca numarul de angajati sa creasca cu inca cel putin 10%.

"Este foarte greu sa vorbim de planificarea resurselor umane, de anticiparea numarului de joburi de care vom avea nevoie in viitor fara o permanenta ancorare la planurile de dezvoltare ale companiei, dar si o adaptare permanenta la specificul pietei", mai spune Florian, care previzioneaza totusi o crestere continua a numarului de angajati, datorata mai ales faptului ca urmeaza abordarea unor segmente de nisa, cum ar fi aplicatiile specializate pentru iPhone.

Cat priveste partea de training, compania are un departament specializat, care se ocupa cu organizarea de traininguri pe tehnologii de ultima generatie si facilitarea procesului de certificare a angajatilor. Spre exemplu, in luna mai a acestui an s-au desfasurat in cadrul companiei cinci traininguri pe tehnologii diferite, iar in luna iulie au avut loc o serie de sase traininguri. "O mare parte dintre angajatii nostri, care sunt pasionati de un anume limbaj de programare, sau care pur si simplu vor sa fie permanent la curent cu inovatiile din domeniu, pot participa la aceste cursuri".

De asemenea, angajatii pot participa la specializari si conferinte internationale pentru a fi mereu - in forma. "In acest domeniu oamenii sunt intr-o continua competitie cu ei insisi, pentru ca trebuie sa fie mereu informati si pregatiti pentru provocarile tehnologice, iar noi incercam - prin toate caile posibile - sa le facilitam accesul la aceste informatii." Pe langa trainingurile oferite angajatilor exista si traininguri oferite potentialilor candidati la joburi. Spre exemplu, anul acesta departamentul de resurse umane al companiei a organizat patru traininguri pentru studenti si tineri absolventi.

Rolul unui HR manager este, in opinia lui Florian, acela de a contribui la conturarea unei strategii de dezvoltare a companiei care sa imbine interesele angajatilor cu viziunea companiei. Ceea ce nu este deloc usor, avand in vedere ca uneori interesele sunt diferite. Astfel, managerul de resurse umane contribuie la dezvoltarea proceselor de recrutare si selectie, faciliteaza procesul de planificare a resurselor umane si management al beneficiilor angajatilor, se implica in procesele de evaluare a angajatilor.

"Odata cu evolutia pietei, potentialii nostri angajati au crescut standardele asteptarilor lor si si-au rafinat mult optiunile. Un manager de HR trebuie sa fie si el mereu 'pe front', sa simta tendintele pietei si sa vina permanent in intampinarea lor", spune Florian, care este de parere ca un HR Manager trebuie sa fie in primul rand o persoana analitica, sa dea dovada de excelente abilitati de comunicare, cu o mare deschidere spre gasirea unor solutii optime de management si rezolvare de conflicte.

Cariera:

- 2007 - prezent: senior HR Manager, SoftVision
- 2006 - 2007: consultant resurse umane, Trenkwalder
- 2005 - 2006: specialist HR, Arxia Group
- 2004: assistent HR in regim de colaborare, Sales Consulting
- 2005 - 2006: Masterat, Facultatea de Psihologie Babes-Bolyai
- 2000 - 2004: Facultatea de Psihologie, Universitatea Babes-Bolyai Cluj-Napoca

SoftVision, pe scurt:

- Companie de outsourcing software cu actionariat romanesc
- Birouri in Cluj-Napoca, Timisoara, Baia Mare, dar si in Statele Unite
- Printre clientii companiei se numara Google, Yahoo, IBM sau Microsoft
- 348 de angajati in prezent, cu aproape 100 de persoane mai mult fata de cati erau la inceputul anului

Autor: Delia Oniga, ZF

Ultimele articole

»
»
»