Recrutarea unui executiv strain costa pana la 140.000 de euro

Deficitul de specialisti de pe piata a determinat tot mai multe companii sa extinda procesele de recrutare peste hotare. Avantajele? Oameni mai bine pregatiti decat cei de la nivel local. Dezavantajul? Procesul este mai costisitor si dureaza mai mult decat o recrutare interna. Pozitiile pentru care companiile se orienteaza spre strainatate sunt cele foarte specializate pentru care piata locala nu a reusit sa produca suficienti specialisti, cum sunt controlleri financiar sau managerii de actuariat.

"Pretul recrutarii unui candidat strain pentru o pozitie de controller sau de manager de actuariat reprezinta 25-35% din venitul brut anual al viitorului angajat, acesta fiind nivelul de plecare. Se pot intalni insa procente mai mari, de pana la 40% daca vorbim de proiecte ce se intind pe patru cinci tari, sau procente mai mici, sub 20% in conditii variate", explica Cristina Fedorovici, senior consultant Advice HR, companie de recrutare si selectie de resurse umane.

Pentru candidatii la nivelul de top management cum sunt ocupantii pozitiilor de CEO, COO sau regional manager veniturile anuale brute pot ajunge pana la 350.000 si 400.000 de euro (29.000 - 33.300 de euro pe luna), iar un controller castiga in medie aproximativ 100.000 - 150.000 (8.300 - 12.500 de euro pe luna). In aceste conditii, pretul pe care il plateste o companie pentru recrutarea unui executiv de top poate ajunge pana la 140.000 de euro. "Suma pare greu de crezut, dar este cat se poate de reala, mai ales daca subliniem faptul ca se afla la limita superioara", explica Fedorovici, care precizeaza insa ca media onorariilor incasate de firmele de executive search este de peste 25% din salariul brut anual al candidatului.

Mai mult decat atat, media salariilor la nivel de senior executive in Europa si in lume este de peste 100.000 de euro. De asemenea, media onorariilor practicate de firmele de excutive search in lume depaseste 30.000 de euro. Totodata, pe plan local, nivelul onorariilor este destul de amorf, limitele fiind foarte distantate. "Companiile care se aliniaza, din perspectiva calitatii, la nivelul international solicita si primesc onorarii la acelasi nivel, adica peste 25% din salariul brut anual", spune Fedorovici.

Situatiile in care companiile recruteaza din afara tarii au loc atunci cand pe plan local nu exista profilul cautat. In astfel de cazuri, este important cate astfel de persoane exista la nivel global si de cat de urgent are nevoie compania de cineva care sa o astfel de functie. "Am avut un proiect de recrutare a unui controller financiar caruia ii trebuiau cateva acreditari internationale speciale, persoana pe care n-am gasit-o in tara. De asemenea, lucram in prezent la un proiect pentru o firma de consultanta din Big Four care cauta un manager pe actuariat", spune Fedorovici, precizand ca in companiile de consultanta acreditarile sunt obligatorii pentru a trece de la un nivel la altul, iar angajarile nu se fac decat daca detii acreditarile respective.

Pe de alta parte, pe plan local exista numai doua - trei persoane potrivite pentru acest post si cu care compania de recrutare este in discutii. In cazul in care acestea nu vor accepta sa se mute, cautarea va fi extinsa si in afara tarii. Advice HR are aproximativ 30 de proiecte pe an, fiecare dintre cei sase consultanti ai firmei lucrand la sase sapte proiecte in paralel. Acestea dureaza in medie doua luni.

Fedorovici, spre exemplu, lucreaza in proportie de 70% cu proiecte ce tin de domeniul financiar, contabilitate, logistica, administrativ si HR. De asemenea, exista si consultanti specializati pe industrial, marketing, vanzari sau business development. In domeniul resurselor umane cel mai usor este sa te angajezi in departamentul de HR al unei companii, iar cel mai greu este sa ajungi sa lucrezi in executive search.

"Cei care vor sa intre intr-o firma de executive search trebuie sa aiba in spate o cariera de management sau macar sa fi fost project manager pe anumite industrii. Este foarte important sa cunosti foarte bine piata respectiva si sa te specializezi pe un anumit domeniu", explica Feodorovici. Ea adauga faptul ca firmele de consultanta au inceput sa fie specializate pe anumite arii.

"Nu prea mai sunt firme care fac recrutare pe toate domeniile, pe toate nivelurile, veniti la noi si noi cautam si secretara, si director general. Nu prea se mai poate face asa si acest lucru nu este profesional. Din fericire, aceste companii au inceput sa se specializeze si sunt companii care se specializeaza doar pe financiar, recruteaza de la contabil junior pana la CFO", povesteste Feodorovici. Pe de alta parte, ca sa ajungi intr-o companie de recrutare este putin mai usor intrucat cunostintele de care ai nevoie si abilitatile de care ai nevoie ca sa faci meseria respectiva nu necesita o experienta foarte indelungata.

"Important este sa vrei si sa-ti placa domeniul acesta pentru ca este un domeniu destul de dificil. Unii spun ca pe cat este de frumos, pe atat este de frustrant", spune Feodorovici. Mai mult, daca vrei sa lucrezi ca generalist intr-un departament de HR al unei companii un punct de pornire sunt studiile economice sau cele juridice. "Eventual faci un curs de resurse umane si drumul ti se deschide. Depinde doar de tine sa-i convingi ca esti ceea ce cauta respectiva companie", mai completeaza consultantul.

Autor: Delia Oniga , ZF

Ultimele articole

»
»
»