Externalizarea activitatilor de HR nu reduce semnificativ costurile, dar creste eficienta

Externalizarea activitatilor de HR nu reduce semnificativ costurile, dar creste eficienta

Specialistii in HR spun ca reducerile de costuri la care se asteapta companiile care apeleaza la outsourcing pentru activitatile care tin de departamentul de resurse umane sunt simbolice, insa externalizarea acestor tipuri de activitati aduce o crestere a calitatii a activitatii interne de HR, care se poate focusa astfel pe partea de strategie a resurselor umane. "Una din cinci organizatii nu poate sa ofere o estimare a economiilor facute dupa ce si-a externalizat activitatile din domeniul resurselor umane. Intr-una din companiile pentru care am lucrat nu am reusit niciodata sa aflu care era valoarea investitiei in training pentru fiecare angajat", sustine Adriana Paun, managing partner in cadrul companiei de consultanta in resurse umane Paun HR Consult, din Bruxelles.

Activitatile de externalizare care aduc cele mai multe reduceri de costuri sunt administrarea bonusurilor, programele de consiliere a angajatilor si cele de salarizare, potrivit rezultatelor unui sondaj realizat de compania de consultanta Corporate Leadership Council. La polul opus se afla programele de educatie si training destinate executivilor, care, din cauza preturilor ridicate, nu pot sa aduca o contributie foarte mare la reducerea de costuri. "In Belgia se face outsourcing la scara foarte larga, iar in Romania multe firme au fost nevoite sa faca externalizare pentru ca nu aveau resurse interne competente", a mai adaugat Paun in cadrul unui eveniment organizat de compania de training Exec- Edu, creata de Asebuss, una din cele mai vechi scoli de afaceri locale.

Programele de asistenta pentru angajati, care aduc si cele mai mari reduceri de costuri, sunt si cele care ofera cel mai inalt grad de imbunatatire a calitatii resurselor umane din companie, urmate de programele de educatie a top managerilor si de executive coaching. Nu se poate spune acelasi lucru si despre externalizarea activitatilor de intervievare si evaluare a candidatilor sau de gestionare a programelor de siguranta la locul de munca, care aduc un nivel scazut de imbunatatire a calitatii angajatilor, si de aceea este mai convenabil sa se deruleze intern. "Este greu pentru o companie sa faca o estimare a economiilor pe care le face prin outsourcing, dar si mai greu este sa faca o analiza a competentelor celor carora externalizeaza. Daca ai afaceri in provincie, mi-e greu sa cred ca poti externaliza mai mult decat payroll", precizeaza Cristian Dumitru, directorul companiei Nubiola, specializata in productia de pigmenti anorganici.

Adelina Mihai


Spre deosebire de training, coachingul rezolva si problemele de atitudine

Una dintre principalele diferente intre programele de training si sedintele de coaching este faptul ca acestea din urma pot rezolva si problemele de atitudine. "Companiile ar trebui sa investeasca in oamenii-cheie si sa priveasca dincolo de training, intrucat investind numai in programe de training, nu pot fi rezolvate si problemele care tin de atitudine", este de parere Serban Chinole, presedinte ICF (International Coach Federation) Romania, organizatie nonprofit, infiintata in 2006, care numara in prezent 25 de membri.

O sedinta de coaching se fixeaza, in general, in functie de timpul de care dispune clientul, in timp ce programele de training au o agenda fixa. "In mod paradoxal, cererea de programe de coaching creste. O explicatie ar putea fi faptul ca majoritatea companiilor taie din bugetele de training, iar angajatii care raman sunt foarte stresati si au nevoie de coaching pentru a se relaxa sau programe de time management pentru a fi mai eficienti", a spus Chinole in cadrul primei conferinte de coaching organizata de ICF Capitolul Romania. In opinia sa, ROI-ul (return on investment - n.r.) este de trei - patru ori mai mare in cazul sedintelor de coaching, in comparatie cu alte activiati, cum ar fi trainingul, unde rentabilitatea este de 5 - 10%.

"De foarte multa vreme, coachingul nu mai este un moft, ci o necesitate", apreciaza Mihai Popa Radu, managing partner al companiei specializate in executive coaching, Seeds for Success. In functie de acreditarile pe care le detine, un coach poate avea onorarii care pornesc de la 300 - 400 de euro pe luna si care se pot dubla sau chiar tripla. Un proiect de coaching dureaza intre 3 si 12 luni.

Delia Oniga