Munca la fara frecventa

"Inainte se vorbea despre birou ca despre o a doua casa. Acum putem considera casa un veritabil birou", spune Mihaela Scarlat, consultant in cadrul Advice Human Resources.
Iar numarul companiilor care aleg sa isi "dezlege" angajatii de programul fix la birou este surprinzator de mare, chiar si pe piata locala. 

Aproape jumatate dintre din cei 550 de angajati pe care ii are PricewaterhouseCoopers (PwC) in Romania lucreaza de acasa. Iar aceasta politica de personal se poate dovedi un real succes, potrivit Alexandrei Iorgulescu, human capital leader al PwC.

Motivele? Cele de ordin pragmatic tin de reducerea costurilor cu personalul. Celelalte au legatura cu flexibilizarea programului angajatilor care creste gradul lor de atasament fata de companie. Cu toate acestea, este putin probabil ca stilul muncii de acasa sa fie aplicat in toate domeniile.
Spre exemplu, productia industriala este o zona in care cu greu vom vedea angajatii lucrand oriunde altundeva decat in fabrici.

"Acest sistem de lucru este sustinut intern si de modul de organizare a activitatii in unele grupuri, colegii din aceste grupuri operand intr-un sistem de 'hotelling'. Angajatii nu au un birou al lor, ci 'inchiriaza' unul pentru perioada pe care o petrec la birou", explica Iorgulescu, subliniind faptul ca activitatea unei firme de servicii poate fi derulata practic de oriunde, atata timp cat exista acces la sistemele interne si implicit la informatie.

Pe scurt, companiilor care activeaza in zona serviciilor li se potriveste ca o manusa munca "la domiciliu". "Practica lucrului de acasa este o optiune deschisa tuturor angajatilor, indiferent de nivel, si face parte dintr-un program amplu care urmareste introducerea si familiarizarea angajatilor cu conceptul de program flexibil.
Cel putin 200 de angajati aplica acest sistem in mod curent, in timp ce restul il aplica in mod exceptional", dupa cum afirma Alexandra Iorgulescu.

In cadrul Oracle Romania, programul este flexibil pentru aproximativ 25%-30% dintre pozitii.
Iar pentru anumite departamente care lucreaza pentru clientii din EMEA sau Statele Unite exista pozitii care presupun program de noapte (night shifts), pentru acoperirea decalajelor legate de diferenta de fus orar.
"Pozitiile includ posturi de administratori de sistem, pozitii din cadrul departamentului de suport IT sau de reinnoire a contractelor", potrivit Siminei Berceanu, director de HR al Oracle.

De asemenea, exista departamente de sales si presales, unde programul nu este fix si unde angajatii isi organizeaza singuri programul, si acest lucru pentru ca mai importante decat timpul petrecut la birou sunt rezultatele, performantele si gradul de satisfactie al clientilor, explica directorul de resurse umane al Oracle.

Sunt acestea semne ale schimbarii atitudinii fata de munca? Consultantii in resurse umane spun ca abordarea lucrului in afara biroului dovedeste ca organizatiile pun din ce in ce mai mult accent pe gasirea unor solutii care sa elimine stresul angajatilor.

"Tehnologia avansata ne permite sa beneficiem de libertate si mobilitate. Se poate sesiza si o doza de pragmatism. Atata vreme cat rezultatele sunt cele scontate, munca in afara biroului este incurajata", este de parere Mihaela Scarlat, de la Advice.

Desi poate parea o practica usor desueta pentru piata locala a fortei de munca, unde eram obisnuiti sa asociem munca de acasa cu joburi "low level", pentru americani, de exemplu, ea nu mai reprezinta nicio noutate.

"Asemenea programe au fost implementate in SUA inca din anii '70-'80", spune Bogdan Baltazar, presedinte al companiei de consultanta financiara BBP (Baltazar, Bloom & Parvulescu).
Iar modelul din State este adoptat si in companiile prezente pe piata romaneasca si are legatura cu optiunile exprimate de angajati. "Acest sistem se aplica cu succes in Statele Unite, acolo unde multi dintre angajati prefera sa lucreze de acasa.

Si la Oracle Romania exista pozitii care sa ii permita angajatului un program flexibil, in special in cazul celor care deservesc Statele Unite pe departamentul de suport", spune directorul de HR al companiei.

Iar viitorul stilului de lucru de acasa pare sa sune foarte bine, cel putin la nivel teoretic. Intr-un studiu realizat de McKinsey&Company, unul dintre cele mai mari nume de pe piata de consultanta manageriala din lume, se estimeaza ca, in urmatorii 10 ani, nu mai putin de 25 de milioane de angajati din Europa de Vest vor lucra de acasa.

Astfel, in Marea Britanie, 20% dintre angajatori sunt de acord ca personalul lor sa lucreze de acasa, procent destul de scazut daca ne gandim ca in Germania, Suedia sau Danemarca procentul angajatorilor care agreeaza aceasta idee urca pana la 40%.

Fiind totusi un proces care necesita o administrare si o atentie deosebita, exista inca o doza de scepticism in ceea ce priveste reusita unui astfel de program. "Munca este o activitate si nu o destinatie", sunt de parere autorii McKinsey, care precizeaza ca doar o parte dintre companii vor putea aplica un astfel de program.
"O afacere este, inainte de toate, un act de colaborare. Multe organizatii merg pe ideea ca oamenii au nevoie sa fie impreuna, in acelasi loc pentru a reusi. De aceea, ele, pur si simplu, nu pot functiona in afara acestor principii", se arata in acelasi studiu.

Elena Popa, consultant la Advice, spune ca, in general, cei care lucreaza de acasa ocupa pozitii care implica o utilizare intensiva a calculatorului, iar rezultatele muncii pot fi predate pe internet. Cateva exemple ar fi joburile de traducator, website development, suport administrativ sau consultanta.

Unul dintre domeniile in care cu greu ne-am putea imagina munca de acasa este cel financiar-bancar. Si acest lucru pentru ca sistemul bancar din Romania este cunoscut pentru cel putin doua motive: salariile mari ale bancherilor si ritmul accelerat in care se fac angajari care sa sustina extinderea agresiva a retelelor bancare.
Daca "foamea" de oameni la nivel local nu da semne sa se astampere prea curand, bancile din Europa Occidentala experimenteaza in prezent reversul angajarilor masive de acum cativa ani: angajatii sunt trimisi sa lucreze de acasa.

Astfel, aproape jumatate dintre cei 8.000 de angajati ai biroului din Londra al HongKong and Shanghai Banking Corporation (HSBC), una dintre cele mai mari banci din lume, cu peste 10.000 de reprezentante in 83 de tari, vor ajunge sa lucreze de acasa pana in 2014, potrivit editiei online a publicatiei The Times.

Motivatia principala? Costurile cu personalul vor fi reduse, iar banii economisiti vor putea fi investiti in tehnologie, isi motiveaza decizia Michael Geoghegan, chief executive al HSBC. "Angajatii care vor lucra de acasa vor fi mult mai motivati si eficienti, din moment ce noul mediu de lucru ii va scapa de stresul de la birou", spune el.

In timp ce presedintele HSBC este optimist in ceea ce priveste reusita acestui stil de lucru, nu de aceeasi parere sunt si bancherii romani, care apreciaza ca distanta dintre nivelul de dezvoltare al sistemul romanesc si cel occidental este destul de mare. Se pare ca vom mai astepta inca cel putin 10 ani pana vom vedea primele initiative de acest fel in bancile de la noi.

"In Romania, companiile bancare se afla acum in stadiul pe care noi il numim brick-and-mortar (stadiu incipient de dezvoltare - n.r.). Ne aflam la un nivel in care ne dezvoltam foarte mult, in special pentru castigarea de cote de piata si satisfacerea nevoilor clientilor la nivelul unitatilor.
Apar multe companii straine pe piata, se deschid multe filiale, iar cererea pentru personal este, implicit, foarte mare. In acest moment, ne este deja dificil sa  recrutam specialisti pentru a umple golurile existente", este de parere Florin Luca, director executiv resurse umane la BRD - Groupe Societe Generale.

Si intrucat fenomenul este deocamdata destul de putin raspandit si in tarile occidentale, Luca spune ca ii este greu sa creada ca vom asista in Romania la asa ceva in urmatorii 10 ani.
Mai optimist din acest punct de vedere este Alin Merer, marketing & PR manager in cadrul Volksbank Romania. "Bancile din Romania mai au nevoie de cel putin cinci ani pentru a putea aplica asemenea politici", afirma el si atrage atentia asupra unui alt aspect esential in succesul unei banci: relatia cu clientul.

"O experienta asemanatoare celei din Marea Britanie au trait-o bancile din Spania care, pana acum cativa ani erau foarte automatizate. Cu toate acestea, lipsa unei relatii directe cu clientul s-a resimtit puternic asupra veniturilor acestora. In prezent, politica lor s-a schimbat si se incearca o revenire la metodele clasice de abordare si de discutie cu oamenii. Consider ca angajatii care ar putea lucra de acasa sunt numai cei din pozitiile de back-office", subliniaza acesta.

De cealalta parte, angajatii care lucreaza in banci nu par sa stie mare lucru despre acest sistem de lucru. Deocamdata. Iar la o prima vedere, perspectiva ii incanta. "Nu stiam ca exista o asemenea oportunitate, dar mi-ar surade sa lucrez de acasa pentru ca as economisi foarte mult timp si as evita stresul cotidian. Pe de alta parte, mi se pare destul de dificil de realizat un program de genul acesta", spune un angajat BRD- Groupe Societe Generale, care lucreaza ca administrator mijloace de plata in cadrul unei sucursale a bancii.

Dar pentru orice jumatate plina exista si o jumatate goala. Care se vede dupa ce trece entuziasmul de inceput. "Ar trebui asigurata o securitate a calculatoarelor personale pentru a evita eventualele scurgeri de informatii in momentul in care accesam baza de date a bancii. Este un risc destul de mare pe care, totusi, nu mi l-as asuma", afirma angajatul BRD.

De multe ori, lucrul de acasa nu este doar o optiune de luat in considerare, ci un "must do". Pentru ca exista situatii in care businessul in sine reclama lucrul de acasa. "Pentru departamente cum ar fi ACS (Advanced Customer Support) sau GCS (Global Customer Support), pot exista probleme foarte complexe care trebuie rezolvate in regim de urgenta. In acest sens, exista proceduri si sisteme care sustin lucrul de acasa sau din alte locatii in afara orelor de program sau in week-end-uri", spune directorul de HR al Oracle.
Iar flexibilitatea se reflecta nu numai in cazul celor care lucreaza de acasa, ci si la birou. Prin orele diferite de incepere a activitatii sau a orelor pauzelor de masa, spune Berceanu.

Human capital leaderul PwC spune ca pentru a intelege contextul in care se deruleaza programul in cadrul companiei, este important de subliniat faptul ca la baza activitatii PwC sta echipa, care in cele mai multe situatii isi desfasoara activitatea la sediul clientilor. Dar exista si momente in care predomina lucrul individual, care se poate derula fie la sediul clientului, fie la birou, fie acasa, in functie de preferinta sau cerintele proiectului.

"Aceasta practica este prezenta in activitatea firmei noastre de multi ani, aducand un numar de beneficii angajatilor, dar si angajatorului. Printre acestea as mentiona confortul angajatului care poate evita de exemplu orele de trafic intens, mai mult timp petrecut acasa, cresterea motivatiei prin faptul ca angajatul imparte controlul asupra timpului de lucru cu angajatorul. Obisnuinta de a lucra intr-un astfel de sistem ofera organizatiei avantajul flexibilitatii - in situatii care nu permit angajatilor sa se deplaseze la birou, activitatea poate continua fara intrerupere in cele mai multe grupuri", precizeaza Alexandra Iorgulescu.

Munca de acasa simplifica procedurile in companie si reduce costurile. Insa implementarea unui astfel de sistem se poate dovedi destul de costisitoare, cel putin din punct de vedere tehnic.
Astfel, datorita businessului foarte complex care implica proiecte si clienti la nivel global, Oracle sustine cu aplicatii IT si sisteme de conexiune lucrul in alte locatii in afara biroului.

Compania trebuie sa puna la dispozitia angajatilor toate instrumentele de comunicare de care beneficiaza si la birou. "Nu toate companiile sunt pregatite pentru a face acest pas. Inca mai asistam la dorinta managerilor de a monitoriza cu strictete angajatii. Pe de alta parte, nici subalternii nu doresc sa stea departe de aceasta autoritate, pentru ei fiind un ghid extrem de util", apreciaza Mihaela Scarlat, de la Advice.

Este evident, insa, ca un asemenea proces nu poate fi aplicat intr-o companie care nu are un sistem foarte bine administrat, ceea ce poate duce la dezavantaje serioase.

"Noi nu am experimentat inca aceste dezavantaje, care, in teorie, se pot datora introducerii sistemului intr-o organizatie care nu este pregatita pentru tranzitia de la un mod traditional de lucru la un altul flexibil.
De asemenea, utilizarea in exces a acestei optiuni, eliminindu-se contactul direct cu organizatia si colegii, poate duce la indepartarea celor care opteaza pentru aceasta varianta de valorile organizationale, de echipa", adauga reprezentanta PwC.

Una dintre problemele care au generat multe discutii ramane, totusi, aceea legata de eficienta oamenilor care vor lucra de acasa. Daca unii dintre manageri afirma ca in felul acesta se va reduce substantial absenteismul, iar randamentul oamenilor poate creste cu pana la 20%, altii afirma ca o parte dintre angajati ar putea fi distrasi sau s-ar simti izolati de restul companiei, iar ritmul lor de lucru, implicit, va avea de suferit.

"Exista insa si dezavantaje atunci cand aplici o asemenea politica. Majoritatea angajatilor nostri sunt tineri si, pentru multi, acesta este primul loc de munca. Un program de lucru de acasa nu le-ar permite acestora sa se apropie de valorile organizationale ale companiei", este de parere Simina Berceanu, human resources senior manager la Oracle Romania.

In mod cert, munca de acasa este o arma cu doua taisuri. In contextul in care, prin intermediul tehnologiei bine administrate si bine puse la punct, distanta fata de birou poate fi insesizabila, succesul unui astfel de program pare sa tina numai de mentalitatea angajatului.

"Putem vorbi de o solutie profitabila in conditiile in care randamentul este sporit, avand in vedere ca persoana munceste intr-un mediu care ii creeaza o stare de confort. Alegerea orarului, precum si a ritmului de lucru poate conduce de asemenea la instalarea unei stari de well-being. Macar aparent, munca in afara biroului poate conferi un sentiment de libertate. Multi angajati care au la dispozitie si aceasta optiune o privesc ca pe un beneficiu.
Din acest punct de vedere poate fi considerata un veritabil mijloc de retentie", explica Mihaela Scarlat.

Pe de alta parte, instalarea unui birou acasa poate fi privita si ca o solutie dezavantajoasa. Acest lucru se intampla in cazul in care persoana respectiva nu poate face diferenta clara intre spatiul destinat relaxarii si cel destinat muncii si are tendinta sa amane executarea sarcinilor legate de job.

O doza de pesimism se resimte si in aprecierile reprezentantului BBP. "Este adevarat ca economiile care se realizeaza sunt unele importante. Oamenii nu mai trebuie sa stea neaparat intr-un birou pentru ca pot comunica foarte rapid prin intermediul internetului sau telefoniei mobile.
Se pare ca si ritmul angajatilor este mai bun, dar am indoieli in ceea ce priveste eficienta acestora. Intr-un astfel de mediu vor exista tot timpul elemente care sa distraga atentia: copiii, televizorul sau activitatile casnice", spune Baltazar, de la BPP, apreciind ca ca relatia directa cu clientul ramane esentiala.

Majoritatea angajatorilor sunt de parere ca lucrurile nu sunt nici complet albe si nici negre. Concluzia? Munca de acasa isi va dovedi eficienta maxima daca nu "rupe" complet angajatul de birou si de colegi. "Solutia cea mai potrivita pentru o firma care ofera servicii, asa cum a fost propusa si experimentata in organizatia noastra, presupune imbinarea lucrului de acasa cu cel la birou si la sediul clientului, ceea ce satisface nevoile tuturor celor implicati", concluzioneaza Iorgulescu, de la PwC.

       Cum e sa lucrezi de acasa?

       Plus:

      Scad substantial costurile cu personalul
      Se diminueaza semnificativ absenteismul
      Productivitatea angajatilor poate creste cu pana la 20%
      Angajatii vor avea mai multe initiative
      Programul flexibil poate fi folosit ca instrument de motivare a angajatilor

      Minus:

      Lipsa unei relatii directe cu clientul
      Factori care distrag atentia angajatului: televizor, copii, activitati casnice
      Sentimentul de izolare si excludere din echipa al angajatului, care poate afecta randamentul acestuia
      Riscul unor eventuale scurgeri de informatii
      Indepartarea angajatului de valorile organizationale ale companiei

      Manageri suspiciosi

Potrivit unui studiu publicat recent de Institutul de Leadership & Management din Marea Britanie, avantul revolutionar al muncii de acasa ar putea fi taiat de... manageri, care nu reusesc sa scape de prejudecata ca echipele pot fi manageriate si si daca nu se afla tot timpul in fata lor.

Ultimele articole

»
»
»