CEO Survey: care sunt cele mai mari teme de pe agenda managerilor

Managerii români cred mai mult în evoluţia pozitivă a afacerilor pe care le conduc şi sunt ceva mai sceptici privind evoluţia economiei globale, aşteptându-se la o nouă perioadă de volatilitate şi incertitudine, arată rezultatele cercetării "CEO Survey 2012", realizată de compania de consultanţă fiscală PricewaterhouseCoopers (PwC). Pentru a putea face faţă însă unui climat caracterizat de instabilitate politică şi economică, marii CEO de pe piaţa locală şi-au dat seama că au nevoie de manageri talentaţi şi de angajaţi mai bine calificaţi. Deficitul de talente este în continuare o problemă stringentă pentru cei care vor să-şi crească afacerile, iar şcoala românească oferă absolvenţi din ce în ce mai slab pregătiţi.

Forţa de muncă ieftină şi bine calificată pare să nu mai fie avantajul competitiv al României, atâta vreme cât peste jumătate din cei 200.000 de elevi de clasa a XII-a nu au reuşit anul trecut să promoveze examenul de bacalaureat.

Cu toate aceştia, şefii de companii vor să îmbunătăţească strategiile de mana­gement al talentelor, adică încearcă să îşi dezvolte angajaţii buni şi, de asemenea, să investească în dezvoltarea noilor angajaţi.

Un exemplu în acest sens este grupul auto Renault, care are în prezent 17.500 de angajaţi pe piaţa locală şi care a alocat în ultimii 12 ani peste 35 mil. euro în pregătirea angajaţilor.

Peste două treimi dintre managerii chestionaţi pentru realizarea "CEO Survey" vor să crească investiţiile în dezvoltarea angajaţilor, semn că anii de criză i-au făcut pe executivi să aprecieze mai mult valoarea adăugată pe care le-a adus-o cu adevărat forţa de muncă în business.

Peste 600.000 de salariaţi au dispărut din economie în perioada crizei, iar angajaţii rămaşi în companii au fost nevoiţi să preia mai multe responsabilităţi pe aceleaşi salarii sau poate pe bani mai puţini.

Această situaţie i-a determinat pe unii executivi să pună un accent mai mare pe răsplătirea loialităţii angajaţilor şi totodată să îi ajute să crească pentru a livra rezultate mai bune care, la rândul lor, se vor reflecta în creşterea businessului.

Unul dintre miturile crizei a fost acela că, în perioade de declin economic, se găsesc mai uşor angajaţi talentaţi, pentru că există mai mulţi candidaţi pe piaţă, care nu mai este o "piaţă a angajatului", ci una a "angajatorului".

Ei bine, realitatea a contrazis această teorie. Includerea tinerilor din şcoli în programe de orientare în carieră şi stimularea investiţiilor care să răspundă deficitului de locuri de muncă entry-level sunt doar câteva dintre sfaturile pe care le dau specialiştii în resurse umane pentru a reduce din această nevoie de angajaţi talentaţi.

Mai puţin calificaţi decât în alte ţări europene

Rezultatele "CEO Survey" aduce în atenţie faptul că directorii din România au întâmpinat un număr redus de candidaţi calificaţi (91%), aproape de două ori mai mare în comparaţie cu media UE de 52%.

Numărul mare de directori de companii care atrag atenţia asupra acestui aspect constituie un avertisment cu privire la lipsa educaţiei şi a instruirii adecvate care să asigure resursele necesare de talente româneşti.

De altfel, Jérôme Olive, şeful Renault, spune că statul ar trebui să se orienteze pe politici prin care să dezvolte oameni cu calificări înalte, pentru a putea rămâne competitivă la nivel mondial. Olive crede că prioritatea Guvernului ar trebui să fie aceea de a crea locuri de muncă în domenii cu valoare adăugată mare, cum este cel de cercetare-dezvoltare.

Deşi clamează nevoia de angajaţi calificaţi, directorii de companii din România nu ştiu să îşi ţină angajaţii buni în companie. Rezultatele studiului "CEO Survey" arată că managerii de nivel mediu cu un potenţial ridicat se lasă cel mai uşor ademeniţi de pachetele de beneficii oferite de concurenţă.

Jean François Fallacher, CEO al Orange România, crede însă că deficitul de angajaţi talentaţi este o problemă care este influenţată de mai mulţi factori, printre care unul extrem de important este legat de felul în care companiile îşi ghidează angajaţii către acele posturi care li se potrivesc.

Printre măsurile pe care plănuiesc să le ia pentru a preîntâmpina efectele unui posibil deficit de forţă de muncă, 30% dintre directorii români intervievaţi se bazează pe investiţii în tehnologie. În acelaşi timp, 27% dintre respondenţii la "CEO Survey" planifică o creştere a numărului de parteneriate cu alte organizaţii, încheiate în acelaşi scop.

Autor: Adelina Mihai, ZF

Ultimele articole

»
»